vrijdag 1 augustus 2014

My lavender love

Lavendel: Een geneeskrachtige wonderplant

Er is geen enkele geur die me meer kan bekoren als die van lavendel.  Heaven on earth !!  Lavendel doet me instant wegdromen naar de zomer en naar de zonovergoten lavendelvelden in de Provence.
 
Onlangs viel het mij op dat ik wel heel veel producten heb die eigenlijk lavendel bevatten, gaande van thee, koekjes, lavendelzeep en badolie.  Hieronder een (kleine) selectie.
De geur van lavendel werkt bijzonder rustgevend voor lichaam en geest.  Goed meegenomen, zou ik zeggen.  Bovendien is lavendel goed voor de huid en wordt het veel gebruikt in beautyproducten en parfums.

Ten eerste heb ik een uitgebreide kaarsencollectie en dus kunnen kaarsen met lavendel zeker niet ontbreken.  Theelichtjes met lavendel heb ik in overvloed, maar laatst kocht ik deze in een leuk potje.

Verder kun je ook lavendelzakjes in je kleerkast leggen.  Deze kocht ik bij L'Occitane.  Het houdt de motten weg en het geeft nog eens een heerlijk geurtje.  Win-win to me !!  De lavendelzeep gebruik ik voor dezelfde reden.

Maar wist je dat lavendel niet alleen goed ruikt, maar ook goed smaakt.

Ik ben een fervente thee-drinker en drink 's avonds regelmatig nog een kopje avondthee met lavendel waar je goed (of alleszins beter) van kan slapen.
Mijn favorieten zijn Sleep van Twinings (met o.a. kamille en hop), Slaap lekker van Pickwick (met o.a. valeriaan en kamille) en Lavendel-Maté van Simon Lévelt.

Dit is de uitleg op de verpakking van Sleep van Twinings:

In de Engelse winkel ontdekte ik deze All butter lavendel shortbread van Waitrose.  Het zijn Schotse zandkoekjes met een delicaat vleugje lavendel in een leuke hartvorm.  Simply delicious !!

Btw, chocolade en lavendel zijn ook een geweldige combi.  Probeer de melkchocolade met lavendel van New Tree of de pure chocolade met lavendel van Dolfin, beide te koop bij Essenza.

Ik neem ook dikwijls een bad met lavendel wat heel rustgevend is.  Ik gebruik hiervoor de Kneipp badolie Wilde Roos-Lavendel.  Eveneens te koop bij Essenza, maar wel niet altijd verkrijgbaar.
Dit staat er op de verpakking:
De wilde roos is rijk aan vitamine A en huidbeschermende essentiële vetzuren. Het hydrateert en verzorgt de huid.
De etherische olie van lavendel ontspant na geestelijke en lichamelijke inspanning.  De geur harmoniseert en brengt je weer in balans.

Van de abdij van Averbode heb ik deze Eau de Cologne meegebracht.  Perfect om op je hoofdkussen te doen als je eens hoofdpijn hebt.  Dit is aromatherapie puur.  Ruikt heerlijk en werkt ontspannend.  Bij L'Occitane kan je trouwens een gelijkaardige vinden.

Tot slot heb ik onlangs de productjes van Lush ontdekt die dus ook dikwijls naar lavendel geuren en waar ik een instant crush op heb.  Verwacht daarover zeker nog een meer uitgebreidere post.

Lavendel is ook een favoriet fotomotief van mij.  De bovenste foto heb ik eens onderweg met de fiets genomen en de onderste foto is de lavendel in de tuin, die er eerlijk gezegd dit jaar maar wat triestig bij stond.

 
Wow.  Dit ging eigenlijk een korte blogpost worden, maar ik zou hierover eindeloos kunnen blijven doorgaan.  Who knows ?  Misschien komt er ooit nog een vervolg.  Keep your fingers crossed !
 
En zijn jullie ook zo verzot op lavendel ?

Sandra x






7 opmerkingen:

  1. Ik vind lavendel ook geweldig. Heb er een geurkaars van, voor 's avonds. Daar word ik altijd rustig van. Ik heb je trouwens genomineerd voor een Liebster award op mijn site Sandra! Neem snel een kijkje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lavendel ruikt ook super lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook wel wat lavendel dingetjes. Een spray voor op mijn kussen vind ik heerlijk en vorig jaar nam ik pure chocolade met lavendel mee van Kroatië, idd lekkere combinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind de geur van échte lavendel heerlijk, maar vind het om de één of andere reden écht niet lekker in beautyproducten...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om dit stukje te lezen, ik ben namelijk ook gek op lavendel en heb een huisparfum gemaakt met lavendel. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kheb ook een lavendel obsessie! elke avond spray ik op mijn hoofdkussen :-) x Jill

    BeantwoordenVerwijderen